Translate

29/03/2013

Nasib Rakyat Rohingya di Burma Perlu Perhatian Dunia

Korang mesti tau pasal Rohingya kan? Yang berasal dari Burma atau Myanmar.  Kebanyakan mereka ini rupa macam orang Bangladesh. Itam-itam sket lebih kepada muka orang asia selatan dan muka ala-ala menyedihkan. Memang mereka dalam keadaan sedih kerana di negara mereka iaitu Myanmar, banyak hak hak mereka di nafikan termasukla hak kewarganegaraan Myanmar yang di nafikan oleh pihak berkuasa Myanmar.


Sehingga hari ini, sejumlah lebih 1,000,000 rakyat Rohingya hidup dalam pelarian kenegara-negara sekitar termasuk Malaysia. Sejumlah lebih 10,000 pelarian Rohingya di bangladesh hidup dalam kedaifhan yang teramat kerana kerajaan Bangladesh tidak mempunyai peruntukan dan kemudahan khusus untuk mereka.
Merka di ibarat, pendatang di tanah sendiri, hak-hak tanah mereka di rampas, masjid-masjid dan rumah-rumah di bakar, anak-anak dan wanita di bunuh dengan kejam oleh Rakhine Buddhist. Kebanyakan Rohingya adalah beragama islam, jadi sedikit sebanyak isu mengenai berlainan agama juga memainkan peranan dalam penindasan terhadap mereka.
Gambar-gambar Rohingya berikut mungkin terlalu pedih untuk kita tengok kerana ianya benar-benar berlaku di sana. Anak-anak dan bayi-bayi di bunuh dengan kejam.
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Rumah di Bakar
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Dibunuh ibarat Nyawa mereka tidak berharga
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Kebanyakan Pelarian Rohingya mati Kebuluran Setelah berhari-hari dalam Tongkang
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Kanak-Kanak Di Bunuh
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Bayi Rohignya DiBakar ?!
Rohingya DiTindas Di Myanmar
Kanak-Kanak Rohingya Mati
Serioulsy, why would they do that? Sebab apa? Apa boleh kita buat untuk menghalang bebende ni berlaku dengan lbih teruk. Betul, kita senang cakap tapi bila nak buat tu susah dan payah kan? Adakah kerajaan Malaysia patut mengambil langkah dengan lebih serious dalam menangani hal ini. Apa role ASEAN pula since Myanmar adalah salah satu negara ASEAN?
Kerajaan kita sibuk menghantar bantuan nun jauh ke Palestine, tapi kita lupa orang Islam seberang lagi teruk menderita.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...