Translate

02/02/2013

KONSPIRASI UMNO ITULAH JAWAPAN ANUAR IBRAHIM


Isu pendatang Sabah: Dr Mahathir dakwa Anwar terlibat ...

Apa agaknya Datuk Seri Anwar Ibrahim nak bersilat selepas ini? Ini bab isu pemberian warganegara dan kad pengenalan kepada pendatang di Sabah yang hangat jadi fokus semasa prosiding Suruhanjaya siasatan Diraja (RCI) mengenainya sekarang.

Jangan lupa orang yang pernah berada di puncak kuasa sebagai Timbalan Perdana Menteri semasa dalam barisan nasional dulu, itu baru-baru ini sudah 'tunjuk baik' konon tiada apa-apa kaitan langsung dengan hal berkenaan.

Senang cakap cuci tangan langsung.

Malah dalam rentak politik biasanya,penghulu pakatan pembangkang itu awal-awal bagi gambaran duga beliau akan dituduh terlibat.

Mungkin budak-budak yang baru kenal politik hari ini tidak tahu atau dapat bayangkan semasa Anwar Timbalan Perdana Menteri dulu namun rasanya ramai orang lama dalam UMNO boleh buka cerita.

Ini termasuk bagaimana ligatnya beliau semasa hendak tumbangkan Allahyarham Tun Ghafar Baba sebagai Timbalan Presiden UMNO pada pemilihan parti tahun 1993.

Di zaman puncaknya Anwar juga dikatakan banyak tumpu perhatian di Sabah selepas UMNO baru melangkah baru ke negeri itu.

Betulkah Anwar tidak terpalit langsung dalam isu pemberian warganegara dan kad pengenalan kepada warganegara asing di Sabah?

Isu pendatang di Sabah sudah lama menjadi mainan pembangkang untuk membangkitkan rasa marah terhadap kerajaan pusat.

Jadi faham-faham sudahlah sebagai bos pakatan pembangkang sekarang,beliau pasti hendak jauhkan diri dari didakwa terlibat.

Memetik kata-kata popular Tun Dr Mahathir ' Melayu mudah lupa'...nampaknya bekas Perdana Menteri itu yang pernah jadi bos Anwar tidak mudah lupa.

Dan..Khamis semasa jawab soalan semasa sidang akhbar di Kuala Lumpur,beliau mendakwa Anwar terlibat secara langsung dalam beri kewarganegaraan dan kad pengenalan kepada pendatang asing yang tidak layak di Sabah.

Ini katanya berlaku semasa tahun 1990han.Waktu itu Anwar dalam kerajaan.

Dakwanya beliau ' ada pengetahuan' mengenai salahlaku Anwar itu sekalipun tidak mempunyai bukti untuk dikemukakan di mahakmah.

Beliau menjelaskan ini berlaku kerana Anwar kadang-kadang ambil inisiatif sendiri dalam hal berkenaan.

Katanya tindak tanduk itu adalah di luar arahan beliau.

Menurut Dr Mahathir beberapa pegawai yang terlibat dalam kes berkenaan sudah dikenakan tindakan.-31/1/2013

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...