Translate

26/12/2012

Moral Jelek Pakatan Haram semakin memuncak

Pemimpin BN tak pernah buka mulut pasal berapa kerusi boleh menang dalam pilihanraya umum ke 13 walaupun pemimpin pembangkang berlumba-lumba cakap mereka boleh merampas Putrajaya.

Sudah lama PKR,DAP dan PAS main angka kononnya mereka sudah ada 105 kerusi parlimen dalam tangan dan Cuma perlu tujuh saja lagi kerusi untuk simple majoriti.

Pengarah Strategi PKR, Mohd Rafizi Ramli sendiri cukup yakin dapat tambahan kerusi itu daripada Johor, Sabah dan Sarawak.

"Pada pilihan raya umum 2008, kami (PR) menang 82 kerusi. Status quo jumlah kerusi 2008 akan kekal, selepas tolak dan tambah kerusi yang akan dimenangi dan kemungkinan kalah, kami yakin akan memperoleh kerusi tambahan di Johor, Sabah dan Sarawak," katanya tidak lama dahulu.

Secara purata, katanya, Rafizi berkata, PR boleh memperoleh 24 kerusi,masing-masing lapan dari Johor, Sabah dan Sarawak.

"Di Johor, daripada 26 kerusi Parlimen, sebanyak 18 kerusi beradadalam bahaya, kesemua kerusi-kerusi yang mempunyai pengundi campuran,"katanya.

Itulah dimomok-momokkan pembangkang semata-mata nak tunjuk mereka dah dekat dengan Putrajaya supaya pengundi atas pagar terus percaya PRU 12 memang sudah dalam tangan pembangkang.

Apatah lagi ada penganalisa politik juga nyanyi lagu sama.

Timbalan Pengerusi Majlis Profesor Negara, Profesor Ulung Datuk Dr Shamsul Amri Baharuddin contohnya jangka BN memperoleh dalam lingkungan 120 kerusi.

Walaupun kata kemenangan masih memihak pada BN dalam pilihan raya nanti tetapi kenyataannya juga nampak mahu menyokong angka diberikan pemimpin pembangkang.

Dalam PRU 2008, BN memperoleh 140 kerusi, manakala pembangkang 84.

Bagaimanapun, berdasarkan berdasarkan statistik semasa, BN memiliki 137 kerusi, manakala PKR (23), DAP (29), Pas (22) dan Parti Sosialis Malaysia (satu), Bebas (lapan) dan Parti Kesejahteraan Insan Tanah Air (satu).

Satu kerusi kosong berikutan kematian ahli parlimen Titiwangsa Dr Lo Lo Ghazali pada Ogos 2011.

Jadi biarlah pembangkang nak nyanyi berapa kerusi mereka bakal menang tetapi mungkin sebenarnya mereka kecut perut dengan jangkaan Ketua Penerangan UMNO bahawa BN mampu merampas 20 kerusi Parlimen yang dimenangi pembangkang, sekali gus meraih kemenangan majoriti dua pertiga PRU nanti.

Malah Datuk Ahmad Maslan berkata beliau yakin BN dapat mempertahankan 140 kerusi Parlimen yang dimenangi sekarang serta merampas lima daripada 23 kerusi Pas, lima daripada 29 kerusi DAP dan 10 daripada 31 kerusi PKR.

Beliau berkata, keyakinan tersebut berdasarkan pelbagai faktor termasuk masalah yang dihadapi pembangkang di beberapa kawasan yang dimenangi mereka sebelum ini.

"Semua perkara ini logik kerana sebagai contoh, tujuh kerusi PKR sudah bermasalah di mana enam daripadanya telah cabut masuk bebas sementara satu lagi kalah di Hulu Selangor," katanya pada Sabtu.

Sebelum ini memang tak ada pemimpin BN cakap pasal angka itu kecuali Perdana Menteri Datuk Seri Najib Tun Razak menyatakan boleh menang besar jika tidak ada unsur sabotaj pada pilihan raya nanti.

Sebenarnya Ahmad bukan bikin gempak tetapi ada logiknya jika dinilai keadaan pembangkang sekarang yang sarat dengan masalah.

PKR dengan masalah moral pemimpinnya dan gagal tunaikan janji pilihanraya lalu, DAP dan PAS sekarang bergelut pasal isu di Kelantan selain Datuk Nik Abdul Aziz Nik Mat dan Datuk Seri Abdul Hadi Awang pun tidak kurang dengan beban masing-masing.

Ada pemerhati politik meramalkan kerusi milik pembangkang terutama PKR dan PAS akan merosot Kalau adapun pertambahan kerusi hanya babitkan DAP.

Namun, perang angka siapa yang dapat kerusi lebih dalam PRU 13 akan berterusan hinggalah Najib bubarkan parlimen.Bila tarikhnya...mari kita sama-sama teka  – 25/12/2012- OLEH ROSLAN BIAN

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...