Translate

28/12/2012

BIAR DIA MATI KEBULURAN - ANWAR IBRAHIM

bunuhdiri1
AGAK-AGAKLAH, apa motif puak Himpunan  Hijau serta sekutunya, PAS, DAP dan PKR menghantar anak masing-masing untuk mengadakan upacara mogok lapar selama 4 hari dan 4 jam bermula malam ini di Dataran Merdeka?

Nak adakan pembunuhan diri beramai-ramai ke?  Dah macam ajaran sesat pun ada penulis tengok.

Hendaknya, cukup-cukuplah jadi bodoh dan diperbodohkan dek Anwar Ibrahim yang jadi dalang sebenar dalam kempen Anti Lynas sebab dapat fund dari pihak luar yang bakal terjejas jika Lynas mengeluarkan nadir bumi di negara ini, bukan kita tak tau.

Selain itu, apa motif menggunakan budak-budak (antaranya budak sekolah tingkatan 2) untuk menyertai acara bodoh ini, sementara penyokong dan ahli yang tua-tua senang lenang menghadapi hidangan masing-masing di rumah, restoran dan sebagainya?

Walaupun ada beranggapan mogok lapar ini propa sahaja, tapi penulis mahu melihatnya dari sudut lain yang penulis rasa pihak berkuasa keselamatan patut mengambil tindakan sewajarnya sebelum apa-apa berlaku dan kerajaan dipersalahkan.

Kita bimbang, kalau ada antara budak 18 orang ini yang mati kerana kelaparan, kerajaan yang akan dipersalahkan, ambulan lambat datanglah, doktor lambat bagi rawatanlah dan sebagainya.  Ingat, Anwar dah terdesak nak jadi Perdana Menteri tu, apa saja pun dia sanggup buat untuk capai matlamat itu.

Termasuk ‘membunuh’ budak-budak dengan cara mogok lapar inilah.

Dalam Kanun Jenayah Malaysia, iaitu Seksyen 309 dan Seksyen 305 Akta Keseksaan, ada peruntukkan undang-undang yang membolehkan polis menangkap sesiapa juga yang cuba membunuh diri (Seksyen 309) dan yang bersubahat dengan cubaan bunuh diri (Seksyen 305).

Mogok lapar ini sama jugalah dengan cubaan bunuh diri sebab fizikal serta keadaan kesihatan 18 orang ini kita mana tahu.  Ntah ada yang semput, ntah ada yang mengalami masalah kesihatan sedia ada dan sebagainya.  Mogok lapar ini bukan sama macam puasa, sebab puasa mana ada berterusan sampai 100 jam!!

Dah nama pun budak-budak, mana ada fikir panjang?
harakah_mogok1
Budak-budak ini tak tahu, hanya orang nak mati saja yang berpuasa tak buka-buka sehingga 100 jam.  Agaknya sebab itulah tidak ada budak-budak Islam yang menyertai protes mogok lapar ini kerana selain takut mati, depa juga tahu ajaran Nabi melarang umatnya yang berpuasa tapi tidak dibuka dalam waktu yang ditetapkan.

Budak cina saja yang terlibat, itupun khabarnya budak cina dari China dan budak cina dari Singapura.  Tapi yang penting, tidak ada seekor pun terdiri dari penduduk Balok, Gebeng dan Kuantan yang berada berhampiran dengan kilang Lynas.

Polis perlu cepat bertindak kerana ini jelas cubaan bunuh diri secara beramai-ramai.  Yang anak tangkap sumbat masuk lokap, yang bapak tangkap sumbat masuk penjara kerana bersubahat.  Walaupun  nyawa yang terlibat ini tidak ada nilai satu sen pun disisi penulis, tapi yang penting negara dan penguatkuasaan undang-undang.

Sumber:mykmunet

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...