Translate

13/07/2012

Ijazah palsu: Suspek dibawa ke Terengganu

Gambar hiasan

PULAU PINANG 10 Julai - Tiga suspek yang ditahan bagi membantu siasatan kes pemalsuan ijazah Universiti Sains Malaysia (USM) dibawa ke Terengganu semalam, berikutan laporan polis yang dibuat beberapa pembeli sijil di negeri itu.

Mereka dibawa ke Ibu Pejabat Polis Daerah Kemaman bagi membantu siasatan kerana individu terlibat tampil membuat laporan di sana.

Ketua Polis Daerah Timur Laut, Asisten Komisioner Gan Kong Meng berkata, sehingga kini lebih 20 individu dipercayai telah menjadi mangsa sindiket tersebut.

Menurutnya, ketiga-tiga mereka dibawa ke sana bagi melengkapkan kertas siasatan mengikut Seksyen 420 Kanun Keseksaan iaitu menipu.

"Selain itu, siasatan juga dijalankan mengikut Seksyen 468/471 kanun sama yang boleh membawa hukuman tujuh tahun penjara atau denda atau kedua-duanya jika sabit kesalahan," katanya selepas majlis menerima 60 pas khas daripada syarikat pengangkutan awam, Rapid Penang Sdn. Bhd. di sini hari ini.
Pas tersebut akan digunakan oleh anggota-anggota polis yang ditugaskan di dalam bas-bas syarikat tersebut.

Pada 30 Jun lalu, tiga pelajar USM ditahan di sebuah rumah di Kampar, Perak kerana disyaki terlibat dengan sindiket pemalsuan ijazah institusi pengajian tinggi awam itu.

Suspek terdiri daripada dua pelajar wanita berusia 24 dan 25 tahun serta seorang pelajar lelaki berusia 26 tahun ditahan bagi membantu siasatan berhubung sindiket pemalsuan dokumen akademik universiti itu.

Dalam perkembangan lain, Kong Meng memberitahu, polis akan menempatkan anggota-anggotanya dalam bas bagi mengekang kegiatan menyeluk saku.

Menurut beliau, polis juga sedang mengesan lima suspek lelaki warga Indonesia berusia lingkungan 20-an yang dipercayai terlibat dengan jenayah itu dalam bas Rapid Penang baru-baru ini.

"Polis setakat ini menerima enam laporan berhubung jenayah seluk saku melibatkan kawasan-kawasan Air Itam, Tanjung Tokong dan Pulau Tikus," katanya.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...