Translate

27/03/2012

AADK wujud sukarelawan Skuad 1Malaysia

Image Detail 
Skuad 1Malaysia diwujudkan bertujuan meningkatkan penglibatan anggota masyarakat supaya bersama-sama membanteras dadah dalam komuniti mereka khususnya di kawasan yang dikenalpasti berisiko.

Pengarah Agensi Anti Dadah Kebangsaan (AADK) negeri, Encik Abdul Mutalib Abdullah berkata, skuad ini juga diharap mampu melahirkan gelombang kesedaran di kalangan masyarakat sebagai agen penyalur maklumat dan mempromosi perkhidmatan AADK.

Katanya, setakat ini seramai 21,177 sukarelawan seluruh negeri telah menyertai Skuad 1Malaysia di bawah kelolaan AADK) Negeri Terengganu.

“Keanggotaan sukarelawan ini terdiri dari pelbagai lapisan masyarakat termasuk golongan profesional untuk menjalin kerjasama membantu pihak berkuasa dalam menangani masalah dadah terutama di dalam komuniti mereka,” katanya.

Menurutnya, skuad ini ditubuhkan di seluruh negara dalam usaha meningkatkan pengetahuan, kefahaman serta kemahiran mengenai peranan mereka dalam menangani masalah dadah di kawasan masing-masing.

Katanya, skuad itu dibahagikan kepada enam organisasi keahlian iatu Rakan Anti Dadah (RADA), Persatuan Alumni AADK (Pendamai), Masyarakat Wanita Antidadah (Mawadah), Jawatankuasa Pemulihan Dadah (JKPD), Ahli Lembaga Pelawat dan Pembimbing Rakan Sebaya (PRS).

Katanya, daripada jumlah pendaftaran skuad itu, keahlian RADA adalah paling banyak seramai 17,654 orang diikuti Pendamai (2,216), Mawadah (1,170), JKPD (144), Ahli Lembaga Pelawat (10) dan PRS (13).

Menurut beliau, AADK sentiasa membuka peluang kepada mereka yang berminat untuk menyertai Skuad 1Malaysia bagi sama-sama membantu kerajaan membanteras gejala dadah.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...