Translate

22/11/2011

JKM Terengganu Sedia RM 1.1 Juta Bantu Mangsa Banjir

Image Detail
MARANG: Jabatan Kebajikan Masyarakat (JKM) Terengganu memperuntukkan kira-kira RM1.1 juta bagi keperluan makanan kepada mangsa banjir negeri itu.

Pengarah Jabatan Kebajikan Masyarakat Negeri, Zuhami Omar berkata bekalan makanan seperti sardin, minyak masak, gula, susu bayi dan selimut kini ditempatkan di depot bencana Zon Timur, Marang, di sini.
Katanya sebahagian bekalan makanan ini telah siap dihantar ke 112 bekalan hadapan minggu lalu sebagi persiapan awal menghadapi bencana ini.

"JKM telah membuat persiapan rapi bagi menghadapi bencana ini kerana ramalan Jabatan Meteorologi hujan lebat dan banjir besar akan melanda pada musim tengkujuh kali ini," katanya kepada pemberita selepas meninjau bekalan persiapan untuk mangsa banjir di Depot Bencana Zon Timur di sini, Ahad.

Menurut Zuhami Majlis Keselamatan Negara, Terengganu, Pejabat Daerah serta Jabatan Pembangunan Negeri turut bekerjasama memantau persiapan pengagihan makanan kepada mangsa banjir negeri itu.

Katanya agensi terbabit kini membuat persiapan rapi bagi memastikan bekalan makanan yang akan diagihkan kepada mangsa banjir mencukupi.

Beliau berkata seramai 600 kakitangan JKM turut dibekukan cuti bermula 8 Nov lalu bagi menghadapi bencana ini.

Sementara itu kerajaan negeri juga telah menubuhkan Jawatankuasa Bencana Banjir bagi melicinkan misi bantuan kepada mangsa banjir yang terlibat di setiap daerah khususnya bagi proses pemindahan serta agihan bantuan keperluan harian.

Sebanyak 112 pangkalan hadapan disediakan iaitu dua di Kuala Terengganu, Kemaman (15), Dungun (sembilan), Besut (26), Hulu Terengganu (32), Marang (13) dan Setiu (15).

Sementara itu kerajaan negeri turut menyediakan 347 pusat pemindahan banjir yang mampu menampung lebih 51,000 mangsa banjir pada satu-satu ketika.

Sebanyak 25 pusat pemindahan disediakan di Kuala Terengganu, Kemaman (36), Dungun (52), Besut (98), Hulu Terengganu (78), Marang (23) dan Setiu (35).

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...