Translate

21/08/2011

Air mata ahli PAS


Image Detail

APA sudah jadi dengan Pas? Itulah persoalan yang terus menghantui ramai orang Islam di negara ini. Banyak isu kritikal yang melibatkan kepentingan Islam tidak mendapat pembelaan Pas.

Nama sahaja menggunakan istilah Islam dan mendakwa memperjuangkan Islam tetapi realitinya - tidak. Terdapat pertubuhan Islam di Indonesia turut terkejut dengan perubahan yang dibawa oleh pemimpin Pas yang cenderung ke arah pluralisme agama.

Dalam beberapa isu murtad, Pas yang suatu ketika seperti gajah naik minyak memperjuangkan kesucian Islam, kini menjadi seperti tikus ketakutan.



Sudah menjadi rahsia terbuka, ketakutan Pas adalah kerana mahu menjaga hati DAP dan PKR serta percaturan undi bukan Islam. ‘‘Kita mengambil pendekatan hati-hati supaya tidak mahu melukakan hati pengundi. Ana dah terangkan dulu, Pas kalau hendak menang lebih baik (besar), mesti mendapat sokongan orang Cina/India dan semua bukan Islam.’’ Demikian komen seorang aktivis Pas menerusi blog Penyokong Pas. wordpress. Sentimen dan hujah itulah yang memerangkap ramai pemimpin kanan Pas sehingga kelihatan tergamak melacurkan agama demi politik.

Sehingga hari ini, Pas masih belum menyatakan pendirian berhubung isu pemeriksaan Jabatan Agama Islam Selangor (JAIS) terhadap sebuah gereja yang dipercayai menjalankan gerakan murtad ke atas beberapa individu Islam.

Suara beberapa kerat pemimpin Pas seperti Ketua Dewan Pemuda, Nasrudin Tantawi yang mahu parti itu menyatakan pendirian, sedikitpun tidak diendahkan. Sebaliknya Nasrudin dicerca kerana ketegasan beliau mempertahankan kepentingan Islam dalam isu kemelut Jais-gereja.

Perkembangan tersebut rupa-rupanya meresahkan ramai ahli Pas di peringkat akar umbi. Malah Awang diberitahu ada kalangan penyokong Pas yang menangis apabila melihat tiga pemimpin DAP melawat gereja yang cuba memurtadkan orang Islam. Air mata menitis di bulan Ramadan kerana mengenangkan kegagalan parti tersebut sedangkan DAP jauh ke hadapan membela agama lain.

Maka tidak hairan sekiranya NGO Islam dan Melayu seperti Perkasa tampil mahu mengambil peranan parti itu dalam menjaga kepentingan Islam yang merupakan agama rasmi sebagaimana termaktub dalam Perlembagaan. Awang bersyukur dengan reaksi umat Islam dan NGO Islam lain bersatu mempertahankan kesucian Islam.

Biarlah Pas terus menjaga kepentingan DAP dan undi bukan Islam. Ketika parti lain menampakkan kebijaksanaan berpolitik sambil mengutamakan agama mereka, Pas pula terperangkap dengan kebodohan sehingga menjual agama sendiri.

BISIK-BISIK MINGGUAN

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...