Translate

13/02/2011

Orang Melayu Dalam Dilema Pertahankan Hak – Tun Dr Mahathir

Tun M-Dilema Melayu
Bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad berkata orang Melayu hari ini berada dalam dilema sama ada untuk meneruskan perjuangan mempertahankan hak mereka atau membiarkan orang lain terus menidakkan hak orang Melayu itu sendiri.
Menurut beliau orang Melayu sesungguhnya berada dalam situasi dilema apabila tidak lagi boleh bercakap mengenai kepentingan Melayu kerana akan dikatakan rasis.
“Lebih malang, orang Melayu pula tidak mampu mempertahankan diri sendiri kerana lebih banyak mengalah dan berundur diri kononnya dengan cara itu lebih mudah untuk mendapatkan.

”Dan kita selalunya malu alah pada bangsa lain dan tidak berani menyebut perkara yang benar dan ini merugikan kita kerana kita tidak berniat untuk merampas hak mereka. Jika kita terus berpegang kepada nilai ini, maka kedudukan kita akan terhakis,” kata beliau.
Beliau berkata demikian ketika menyampaikan ucaptama pada majlis Simposium Dilema Melayu anjuran Persatuan Alumni Aspirasi Semalaysia (Aspirasi) di Pusat Dagangan Dunia Putra (PWTC) di sini hari ini.
Beliau seterusnya menambah orang Melayu hari ini berpecah kepada tiga menyebabkan kaum berkenaan menjadi lemah.
“Lemahnya Melayu adalah disebabkan oleh salahguna majoriti yang mana apabila menjadi kumpulan kecil, maka tidak akan lagi wujud majoriti dan keadaan itu memaksa kumpulan majoriti berkenaan akan meminta-minta sokongan daripada minoriti lain dan sanggup memberikan apa sahaja.
“Lebih malang apabila terdapat pemimpin yang menubuhkan parti dan sanggup pecahkan majoriti berkenaan semata-mata untuk menuju ke Putrajaya dan menjadi Perdana Menteri” katanya.
Beliau seterusnya berkata apa yang diperjuangkan oleh orang Melayu adalah hak mereka dan sama sekali tidak mengambil hak orang lain di negara ini.
“Kita sama sekali tidak merampas hak kaum lain sebaliknya kita ingin berkogsi apa yang ada di negara ini dan bukannya untuk merampas hak mereka. Itulah yang sebenarnya,” katanya.
Tun Dr Mahathir turut melahirkan kekecewaan apabila terdapatnya anak Melayu yang berjaya menerusi Dasar Ekonomi Baru (DEB) tetapi mengambil sikap mengkritik dasar berkenaan.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...