Translate

25/12/2010

PANAS BERAPI! ARTIKEL MENGENAI AMAH INDONESIA YANG MESTI ANDA BACA!

Barangkali kalau pembantu rumah yang diambil bekerja di rumah kita segini punya bentuk dan muka, barangkali RAMAI LER YANG BAWAK SEPANDUK, tunjuk perasaan di hadapan pejabat Kementerian Sumber Manusia. Malah ramai jugalah yang berguling-guling di atas jalan raya sambil bawa bendera. Yang tersenyum dan menarik nafas lega barangkali cuma kaum wanita yang sebelum ini setiap masa susah hati dan bimbang kalau laki asyik tersilap bini, atau anak jantan rumaja yang asyik-asyik tersesat masuk ke bilik pembantu rumah. Malah ramai yang sanggup berhenti kerja bagi memastikan pembantu rumahnya sentiasa ada di sisi dan tidak boleh berenggang walaupun sesaat. 

Puncanya, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Maznah Mazlan berkata, kerajaan Malaysia telah membekukan pengambilan pembantu rumah dari Indonesia dan mencari 'supplier' yang baru. KLIK SINI
Sebenarnya ini bukanlah kes baru. Sudah berulang-ulang kali masalah yang sama berlaku. Kali pertama pada pertengahan 1980-an lalu, Indonesia meminta Datuk Bandar Kuala Lumpur pada ketika itu, Elyas Omar agar 'menyerahkan' Chow Kit kepada warganegara Indonesia di Kuala Lumpur untuk ditukarkan menjadi Jakarta Kecil. 

Mujur abang Mahfuz Omar itu, tidak SEBANGANG adiknya....

Kemudian dek kerana terlalu ramai pendatang tanpa izin dari Indonesia yang berada di negara ini, Malaysia memperkenalkan SPLP dengan program pemutihan dan pengampunan sambil berharap, warga Indonesia belajar untuk memasuki negara ini dengan saluran yang betul.

Malangnya, program SPLP, pemutihan dan pengampunan itu dilakukan sebanyak dua kali dan jumlah pendatang tanpa izin dari Indonesia bertambah berkali-kali ganda di negara ini, sama ada di Semenanjung, Sarawak mahupun Filipina.

Kebergantungan Malaysia kepada Indonesia sebenarnya sudah mencapai tahap MELAMPAU. Sudah BERTRILLION RINGGIT mengalir ke Indonesia untuk menghidupkan negara itu, menerusi lebih 12 juta rakyatnya di negara ini dari pertengahan 80-an sehingga kini. Begitu juga apabila Malaysia memberikan keutamaan kepada Indonesia untuk menghantar tenaga pembantu rumah. 

Bangsa Indonesia bukanlah bangsa yang cerdik dan tahu menghargai. Sekalipun mengaku beragama Islam, kebanyakan wanita Indonesia yang datang ke sini, MEMADUKAN suami mereka dan menganggapnya sebagai tidak salah dari segi agama dan adat. Ada sesetengahnya yang tidak segan silu makan daging babi agar kelihatan seperti orang kafir sekaligus boleh menjadi perempuan simpanan apek-apek tua. Mereka juga tidak tahu menghormati adat dan budaya Malaysia. Perangai pengotor Indon mereka terlalu menebal dan sukar dihilangkan!!!

Sebenarnya tidak ramai pembantu rumah Indon yang mahu bekerja dengan keluarga Melayu. Kebanyakan daripada mereka mencari-cari peluang untuk bekerja dengan Cina atau India. Begitu pun kes-kes penderaan melibatkan majikan India dan Cina begitu ketara, sekaligus menjadikan hubungan Malaysia-Indonesia tegang ekoran kejadian terpencil melibatkan pembantu rumah Indonesia dan majikan bukan Melayu mereka. 

Penderaan majikan terhadap pembantu rumah Indonesia biasanya dibesar-besarkan. Bagaimanapun, jenayah yang dilakukan oleh pembantu rumah Indonesia JAUH MELEBIHI JUMLAH penderaan dan penganiayaan ke atas mereka. Terdapat beberapa kes di mana pembantu rumah Indonesia bekerjasama dengan teman lelaki mereka untuk merompak dan membunuh majikan mereka, terutama warga tua. Itu belum lagi penderaan bayi dan kanak-kanak yang mereka jaga selain memberi makanan kotor kepada ahli keluarga majikan sebagai cara mengeratkan hubungan sesama mereka.

Begitu juga dengan kes pembuangan bayi yang melibatkan pembantu rumah Indonesia yang meningkat saban tahun. Pembantu rumah Indonesia yang ada di Malaysia, kebanyakannya tidak terdidik, tidak berpelajaran dan tidak terlatih. Mungkin kerana itulah, apabila melihat lelaki, mereka boleh jadi tergedik-gedik dan boleh mengangkang secara percuma.

Keputusan kerajaan untuk tidak lagi mengambil tenaga kerja pembantu rumah dari Indonesia adalah tepat pada masanya. Sepatutnya sudah lama Malaysia mengambil tindakan tersebut. Sesuatu yang kurang meyakinkan ialah, adakah keputusan kerajaan itu akan kekal atau apabila dipujuk oleh Indonesia dengan perkataan-perkataan muluk seperti 'kita serumpun, berkongsi budaya, berkongsi bahasa, berkongsi agama', Kerajaan Malaysia akan kembali lembik lutut seperti setiap kali dipujuk oleh Indonesia?

Seelok-eloknya, selain menghentikan pengambilan pembantu rumah dari Indonesia, disusuli pula dengan pengusiran mereka dari Malaysia. Satu lagi masalah yang perlu diperhatikan oleh Kerajaan Malaysia ialah, kebanyakan lelaki Indonesia yang ada di Malaysia, tidak bekerja. Kebanyakan majikan agak keberatan mengambil lelaki Indonesia bekerja kerana SIFAT MALAS dan SENTIASA BERLAGAK PANDAI walaupun hakikatnya BODOH TAK BOLEH DIAJAR.

Seharusnya, Malaysia mengamalkan dasar Imigresen yang keras dan tegas. Warga Indonesia tidak harus diberikan LAYANAN ISTIMEWA seperti yang mereka nikmati sekarang. Pendatang tanpa izin mereka harus segera diusir! Manakala golongan pendatang 'halal' dari Indonesia juga perlu dihadkan memandangkan tenaga mereka tidak lagi diperlukan. Biarlah mereka balik dan membangunkan negara mereka pula. 

Lagi cepat warga Indonesia diusir beramai-ramai, LEBIH SELAMAT RAKYAT MALAYSIA... sekurang-kurangnya dua pertiga daripada kes pecah rumah di seluruh negara, akan berkurangan dengan pengusiran warga Indonesia!

Masalahnya, BERANI SANGAT KE Kerajaan Malaysia ni, terutama apabila Menterinya adalah Hishamuddin Hussein?


House PK: banyak sangat mat-mat Indon kat negara kita ni, bila kita nak halau depa semua balik ni? Percayalah, kalau depa dah tak ada, makin kuranglah indeks jenayah di negara ini!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...