Translate

15/11/2010

MENGENALI PERMULAAN STROKE

MENGENALI AWALAN PENYAKIT STROKE (Sangat perlu di baca)

Silahkan baca dan lihat... 5 Menit ini dapat menyelamatkan nyawa dan 

menghindarkan air mata. Anda dapat menyelamatkan nyawa. 


STROKE: Ingat ketiga huruf pertama .. S.T.R .. 


Seorang rakan (dari Indonesia) mengirimkan kepada saya email dan mendorong saya untuk berkongsi maklumat seperti ini.   Saya setuju, jika setiap orang dapat berfikir yang sederhana seperti ini, maka kita boleh membantu menyelamatkan rakan-rakan yang lain.


MENGENALI STROKE


"Pada suatu pesta, seorang teman tiba-tiba tersandung dan jatuh. Ia meyakinkan setiap orang, bahwa dia baik-baik saja dan tersandung batu saja karena sepatu yang baru. (padahal mereka telah menawarkan ambulans) Mereka membersihkan tumpahan dan memberikan piring yang baru-sementara ia kelihatan agak terkejut. Ingrid (kita sebut saja) terus bersenang-senang sepajang malam. Beberapa waktu berselang, suami Ingrid menelpon bahwa isterinya dibawa ke rumah sakit (jam 6.00 pagi, Ingrid meninggal.) Sebenarnya Ingrid sedang menderita stroke selama pesta. Kalau saja diantara mereka ada yang mengetahui bagaimana mengenali stroke, kemungkinan Ingrid masih bisa hidup sampai hari ini". Beberapa orang seperti ini tidak meninggal, tetapi mereka berakhir dengan cacat, tidak berdaya.   Kita hanya memerlukan beberapa minit untuk membaca nukilan ini.


MENGENALI STROKE


Seorang Neurolog (Ahli syaraf) menyatakan bahwa jika ia boleh bertemu dengan seorang penderita stroke dalam 3 jam pertama serangan, maka keadaan boleh berubah sama sekali.   Ia mengatakan yang penting adalah mengenali gejala, mendiagnosa, dan segera membawa pesakit untuk dirawat dengan segera!! .   Jangan lewat dari tiga jam kerana kalau tidak, akan mengalami kecacatan sepanjang hayat hidupnya. 


MENGENALI STROKE 


Ingat '3' langkah , S.T.R . Baca dan pelajari! 

Kadang-kadang gejala stroke sangat sukar untuk dikenali.   Sayangnya, ketidaktahuan membawa bencana. Pesakit stroke dapat mengalami kerusakan otak yang berat jika rakan-rakan yang hampir, gagal untuk mengenali gejala-gejala stroke.  Sekarang para doktor menyatakan seorang terdekat perlu mengenali penyakit stroke dengan bertanyakan tiga pertanyaan yang mudah kepada pesakit tersebut ketika serangan berlaku: 


S * SMILE (TERSENYUM) - Minta pesakit untuk tersenyum/Ask the individual to SMILE (TERSENYUM). 

Kalau pipi kedut keadaan yang luar biasa,  maka ada kelumpuhan saraf. Waspadalah !! 


T * TALK (BICARA). Minta pesakit tersebut untuk berbicara yang singkat (Contoh.hari ini cerah, atau apa saja).  Jikalau percakapannya pelat dan kurang jelas, maka penyakit Stroke bermula.


R * Minta pesakit supaya mengangkat kedua-dua belah tangannya.  Kalau tidak boleh maka ada kelumpuhan akibat stroke.   Berwaspada dan jangan terlambat panggil ambulans.   Jika terdapat salah satu dari gangguan untuk melakukan S.T. R, segera panggil ambulans.


TANDA-TANDA LAIN

1. Minta orang tersebut "menjulurkan" lidahnya.   Jika lidah "bengkok", menyimpang kesatu arah ini juga merupakan tanda penyakit stroke. 


Seorang pakar pesakit jantung menyatakan jika anda dapat mengirimkan ini melalui email kepada paling tidak 10 orang, maka paling tidak, satu nyawa akan dapat diselamatkan dan mungkin itu nyawa anda sendiri.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...