Jumaat, 31 Disember 2010

WANITA YANG DIMURKAI ALLAH

PERKARA YANG AMAT DIBENCI ALLAH PADA SEORANG WANITA 


1. Kepada wanita yang tidak menutup aurat Allah berfirman, "Hiduplah dengan apa yang kau suka."


2. Allah melaknati wanita yang sengaja mendedahkan auratnya kepada lelaki yang bukan muhrim. 


3. Perempuan yang memakai kain yang nipis & jarang untuk menarik perhatian lelaki bukan muhrim atau memakai segala yang mendatangkan keghairahan kepada orang lain maka dia tidak akan mencium bau syurga.


4. Wanita yang jahat lebih buruk dari 1000 orang lelaki yang jahat. 


Pengorbanan seorang wanita amat dihargai oleh Allah & Rasulnya. Cuma kita kurang mengetahui kelebihan yang dikurniakan kepada kita semua.  Sehinggakan hari ini manusia Islam mencari sesuatu selain dari agama kerana merasa pengorbanan mereka tidak dihargai. Dan mereka turut melaungkan persamaan hak seperti di barat.   Ini semua bukanlah salah mereka...tetapi kitalah yang bersalah kerana kita lupa bahawa kita ini umat yang dianugerah kan dengan tugas kenabian. Memberi harapan & bimbingan kepada manusia... 




WANITA KE NERAKA

Gambar hanya hiasan
Sebagai peringatan untuk para wanita dipaparkan suatu peristiwa di zaman Rasulullah, di mana seorang wakil telah dilantik dari kaum wanita untuk bertemu dengan Rasulullah SAW untuk meminta baginda SAW memberi ucapan khusus untuk kaum wanita.


Baginda bersetuju dan menyuruh mereka berkumpul di Baabun Nisaa'. Setelah kaum wanita berkumpul, Bilal pergi memanggil Rasulullah SAW. Baginda pun pergi ke sana, dan memberi salam dan memberi tazkirah seperti berikut:


"Assalamualaikum, wahai kumpulan/kaum wanita. Wahai kaum wanita, aku lihat kamu ini lebih banyak di neraka".


Seorang wanita lalu bangun bertanya, "Apakah yang menyebabkan yang demikian? Adakah sebab kami ini kufur?'


Rasulullah SAW menjawab, "Tidak. Bukan begitu. Tetapi ada 2 tabiat kamu tidak elok yang boleh menjerumuskan kamu ke dalam neraka:

1. Kamu banyak mengutuk/menyumpah

2. Kamu kufurkan kebaikan suami."



Kemudian baginda SAW mengingatkan supaya :

1. Banyak beristighfar

2. Banyak bersedekah.


Rabu, 29 Disember 2010

Kenangan Lama - Rakan-Rakan Seperjuangan

Mengingat kembali rakan-rakan seperjuangan di dalam PDRM sejak 35 tahun yang lalu.  Sama-sama berjuang menegakkan undang-undang serta keamanan negara.  Ketika itu kami semua bertugas di Ibu Pejabat Polis Daerah Segamat, Johor.  Kami semua telahpun bersara dan menjalani penghidupan baru sebagai orang awam.  Gambar dirakamkan pada 27/12/2010 dipejabat Tuan Haji Hamzah bin Hussein di Taman Perindustrian, Segamat Baru, Segamat, Johor.  
Dari kiri: Puan Sri Tan, Puan Norlia, Tuan Haji Hamzah, Tuan Ismael Alabas dan En. Hussein


Selasa, 28 Disember 2010

Kereta Antik Bernilai Jutaan Ringgit

 Beberapa buah kereta antik kepunyaan Tan Sri Tan Beng Tong dari Segamat Johor telah berjaya menarik perhatian blogger semasa berkunjung ke pejabat Tan Sri pada 28/12/2010.  Diantara kereta-kereta antik yang dimaksudkan adalah sepertimana berikut:

Kereta antik jenis ford BAN 97 yang dilengkapkan dengan cukai jalan terbaru,
yang uniknya menggunakan spot rim yang diperbuat daripada kayu.

AYAM HALIA LADA HITAM

Ayam Halia Lada Hitam


BAHAN-BAHANNYA :-)
1 ekor ayam dipotong 16 bahagian
3 ulas bawang putih*
1 inci halia*(*ditumbuk lumat)
2 ulas bawang putih, hiris halus
30 g halia muda, hiris halus
1 camca besar lada hitam, tumbuk halus
2 camca teh kicap cair
Sedikit gula pasir
3 cawan air
1/2 camca teh minyak bijan
1 camca teh minyak masak
Hirisan daun bawang untuk hiasan

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ayam dibersihkan, buang kulitnya dan cucuk ayam tadi dengan garfu. Cuci bersih, tos dan gaul dengan bawang putih dan halia tumbuk tadi, perap sekurang2nya 2 jam.
  2. Panaskan minyak dan minyak bijan dalam kuali, tumis halia dan bawang putih hiris hingga layu, tambah lada hitam tumbuk, masukkan ayam tadi, gaul rata dan masak hingga ayam kecut. Tuang air, kacau rata dan tambah kicap cair. Biar mendidih.
  3. Perlahankan api dan renih hingga ayam empuk dan kuah pekat. Tambah gula dan rasa jika kurang masin tambah sedikit lagi kicap cair. Kacau rata dan masak lagi sekejap. Angkat dan taburkan dengan hirisan daun bawang sebelum dihidangkan bersama nasi hangat....

ASAM PEDAS IKAN & NENAS

Asam Pedas Ikan & Nenas


BAHAN-BAHANNYA :-)
3 - 4 kepingan ikan merah (kalau kepala ikan lagi besss)
1 biji nenas madu, kupas dan potong serong
1/2 cawan jus asam jawa
3/4 cawan cili kisar
1/2 inci halia, diketuk
1/2 inci lengkuas, diketuk
800 ml air (atau secukupnya)
Garam dan gula secukup rasa
8 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 inci belacan*
1/2 inci kunyit hidup*
1 camca teh lada hitam biji*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Ikan dicuci bersih dan toskan. Nenas dicuci, kupas, buang empulur dan potong serong. Ketepikan.
  2. Panaskan minyak dalam periuk, tumis bahan tumbuk halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak. Masukkan nenas dan kacau hingga rata dan masak sekejap.
  3. Tuang air, kacau dan biar mendidih. Masukkan ikan dan biar ikan masak. Tambah jus asam jawa, garam secukup rasa dan secubit gula sebagai pemangkin rasa (sesapa nak letak serbuk perasa pun ok). Biar mendidih perlahan 1 - 2 minit. Rasa dan jika ok boleh matikan api...

UBI REBUS & SAMBAL TUMIS

Ubi Rebus & Sambal Tumis


BAHAN UNTUK SAMBAL TUMIS CUKA :-)
1 genggam ikan bilis, cuci dan rendam 10 minit, toskan
1 biji bawang besar, hiris kasar
2 camca besar cuka makan
1 1/2 cawan cili kisar
Garam dan gula secukup rasa
6 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1 inci belacan*
1/2 camca besar udang kering, rendam sekejap dan toskan*(*kisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan kisar halus hingga harum, masukkan cili kisar dan tumis hingga terbit minyak, masukkan ikan bilis dan cuka, kacau rata.
  2. Tambah garam dan gula secukup rasa, masukkan hirisan bawang besar dan sedikit air, masak hingga bawang layu. Rasa dan jika ok boleh matikan api. Hidangkan bersama ubi rebus tadi....air kopi jangan lupa...hehehe...

KERAPU SWEET SOUR

Kerapu Sweet Sour


BAHAN-BAHANNYA :-)
2 ekor ikan kerapu sederhana besar
1 biji bawang besar, dipotong berbaji
2 ulas bawang putih hiris
1/2 biji red capsicum, didadu
1/2 biji yellow capsicum, didadu
1/2 biji green capsicum, didadu
1 batang leek, dikerat2
1/2 inci halia, hiris halus
1 camca besar cili kisar
1/2 camca teh sos tiram
3 camca besar sos cili thai
1 camca besar sos tomato
1/2 cawan air
1 camca besar gula
Garam secukup rasa

CARA MEMBUATNYA :

  1. Ikan kerapu dibersihkan, kelar2, lumur dengan sedikit serbuk kunyit dan garam, goreng garing, angkat dan toskan. Letak dalam pinggan sesuai.
  2. Panaskan sedikit minyak, tumis halia, bawang putih dan bawang besar hingga layu, masukkan cili kisar dan tumis hingga cili garing, tambah sos cili thai, sos tiram dan sos tomato, kacau rata dan tuang air. Biar mendidih.
  3. Masukkan gula dan garam secukup rasa. Tambah semua jenis capsicum dan leek, masak sekejap dan rasa, jika perlu tambah garam atau gula, masak hingga pekat.
  4. Tuang atas ikan tadi, ratakan dan hidang segera bersama nasi hangat....

KOBIS GORENG TELUR ASIN

Kobis Goreng Telur Asin


BAHAN-BAHANNYA :
250 g kubis bulat, hiris sederhana halus, cuci dan toskan
1 ekor sotong kembang, hiris, celur dan toskan
1 biji telur asin mentah, asing kuning dan putih
1 biji cili merah, hiris
1 biji cili hijau hiris
1 biji bawang besar, hiris
2 ulas bawang putih, hiris
1 camca besar sos tiram
1/3 cawan air
Garam dan secubit gula

CARA MEMBUATNYA :

  1. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bawang besar, bawang putih, cili hijau dan cili merah hingga layu, masukkan sotong dan sos tiram. Kacau rata dan masukkan air.
  2. Tambah kuning telur asin (hancurkan dahulu) dan kacau. Masukkan kobis dan gaul rata, tuang putih telur asin tadi dikeliling kuali, biar mengeras sedikit dan kacau rata dengan kobis tadi.
  3. Tambah secubit gula dan rasa, jika perlu masukkan juga sedikit garam. Masak hingga kobis lembut tapi masih rangup. Matikan api, alih dalam bekas sesuai dan hidangkan segera..

TUNA BERCILI

Tuna Bercili



Tuna bercili ni ala2 sambal tumis, tapi tak pedas dan rasa dia pun lain sikit dari sambal...Sedap dimakan bersama nasi hangat, ulam-ulaman, ubi rebus, lempeng, "lace pancake@roti kirai, roti putih dan lain2...Kalau makan dengan nasi lemak pun sedap, buat sandwich pun boleh, kalau tak habis simpan dalam peti ais dan boleh guna sebagai perencah untuk nasi goreng. Resipi asal, kutip dari buku masak Chef Wan, tapi dia guna 3 tin tuna, mat cuma ada 1 tin, kita dah modifey sikit....

BAHAN-BAHANNYA :-)
1 tin tuna dalam tin
1/3 cawan jus asam jawa
Garam dan gula secukup rasa
1 biji cili hijau, hiris serong
1 biji terung, potong dan belah 4 setiap potongan (tak letak sebab tak de)
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*
1/2 cm lengkuas*
1 batang serai, dihiris*
1/2 inci belacan*
10 tangkai cili kering, potong, rendam hingga lembut*(*dikisar halus)

CARA MEMBUATNYA :-)
  1. Ikan tuna ditoskan, terung digoreng dengan sedikit minyak hingga layu, angkat, tos dan ketepikan.
  2. Dalam kuali sama, tumis bahan2 kisar hingga garing dan terbit minyak. Masukkan jus asam jawa. Bila mendidih, masukkan ikan tuna dan tambah gula serta garam scukup rasa.
  3. Masak hingga pekat dan masukkan cili hijau, gaul rata. Akhir sekali masukkan terung, kacau dan matikan api. Rasa jika ok boleh dialihkan ke dalam bekas sesuai, hidangkan segera....

TAUHU BERCILI

P1240743
BAHAN-BAHANNYA :-)
3 keping tauhu
1 biji bawang holland, dihiris bulat
1 tangkai daun kari, dilurut
1 batang serai, dititik
4 -5 biji limau kasturi, perah jusnya (guna asam jawa pun ok)
1/2 cawan cili kisar
2 camca besar sos tomato
2 camca besar sos cili
Garam dan gula secukup rasa
5 biji bawang merah*
2 ulas bawang putih*(*ditumbuk halus)

CARA MEMBUATNYA :-)

  1. Tauhu dipotong 4 setiap sekeping, lumur dengan sedikit garam dan goreng hingga kuning keemasan, angkat dan toskan.
  2. Panaskan minyak dalam kuali, tumis bahan tumbuk hingga harum, masukkan serai, daun kari dan cili kisar. Bila sedikit garing, tambah sos tomato, sos cili dan masak hingga terbit minyak.
  3. Tambah hirisan bawang besar, garam dan gula secukup rasa. Masukkan jus limau kasturi, ikut tahap masam mana yang anda suka. Kacau dan masuk tauhu, gaul hingga rata dan masak sekejap. Rasa dan jika ok, matikan api. Boleh hidangkan..

Cinta Sebelum & Selepas Kawin ; Mana lebih Baik?

Cinta itu adalah suatu perasaan yang dikurniakan oleh ALLAH kepada setiap insan. Cinta mendorong manusia untuk terus hidup dan mencapai kejayaan dunia dan akhirat. 

Islam tidak pernah menghalang sesuatu yang merupakan fitrah. Tetapi Islam memberikan garis panduan agar kehidupan mereka terpelihara daripada kerosakan dan menjamin keamanan mereka. 

Cinta yang didorong oleh rasa takut kepada ALLAH akan membawa kebaikan dan kebahagian kepada manusia. Sebaliknya cinta yang berlandaskan nafsu tidak akan kekal. Malah akan menyebabkan manusia rasa gundah gulana dan kecewa. Cinta yang sejati dan agung hanyalah untuk ALLAH.

Sabda Rasulullah s.a.w:

"Tiga perkara yang sesiapa melakukannya akan mendapat kemanisan iman: Menjadikan ALLAH dan Rasul-NYA s.a.w sebagai cinta yang paling utama, menyintai seseorang semata-mata kerana ALLAH dan benci untuk kembali kepada kekufuran seperti dia benci dicampakkan ke dalam neraka." – Riwayat al-Bukhari.

Kewujudan cinta sebelum membuat keputusan untuk mengahwini seseorang itu penting dan dituntut oleh syarak. Rasulullah s.a.w menyarankan agar mereka yang ingin berkahwin melihat wanita yang ingin dikahwini terlebih dahulu.Hal ini pernah berlaku kepada seorang sahabat Nabi, iaitu al-Mughirah bin Syu'bah. Beliau memberitahu baginda bahawa beliau ingin mengahwini seorang wanita. Lalu baginda menyarankan agar beliau melihat dahulu wanita itu kerana ia boleh mendatangkan perasaan cinta kepada pasangan yang ingin dikahwini. (Rujuk al-Tirmizi: 1087. Diklasifikasikan sebagai hasan oleh al-Nasai). 

Rahsia Solat Awal

Sebagai contoh, pada waktu Subuh alam berada dalam spektrum warna biru muda yang bersamaan dengan frekuensi tiroid yang mempengaruhi sistem metabolisma tubuh. Jadi warna
biru muda atau waktu Subuh mempunyai rahsia berkaitan dengan penawar/rezeki dan komunikasi.

Mereka yang kerap tertinggal waktu Subuhnya ataupun terlewat secara berulang-ulang kali,
lama kelamaan akan menghadapi masalah komunikasi dan rezeki. Ini kerana tenaga alam iaitu biru muda tidak dapat diserap oleh tiroid yang mesti berlaku dalam keadaan roh dan jasad
bercantum (keserentakan ruang dan masa) - dalam erti kata lain jaga daripada tidur. Disini juga dapat kita cungkil akan rahsia diperintahkan solat diawal waktu. 

Hikmah Sujud

Sujud melegakan sistem pernafasan 


Mungkin ramai di kalangan umat Islam tidak sedar mengenai pelbagai hikmah yang tersembunyi ketika sujud. Pada hal, kita perlu sedar bahawa tiada suatu pun ciptaan dan suruhan Allah s.w.t. yang sia-sia, malahan setiap ciptaan itu mempunyai kelebihan yang selalunya tidak terjangkau akal manusia. 



Manusia melakukan sujud dalam dua bentuk, iaitu sujud fizikal seperti ketika bersolat dan sujud spiritual berbentuk ketaatan kepada perintah Allah s.w.t. dan menjauhi larangannya. Ulama mengatakan sujud ketika solat adalah waktu manusia paling hampir dengan Allah s.w.t. dan mereka menggalakkan kita bersujud lebih lama. 


Sabtu, 25 Disember 2010

Perdana Menteri Malaysia



Perdana Menteri Malaysia adalah ketua pemerintahan Malaysia. Secara rasmi beliau dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong, Raja Malaysia, dan biasanya pemimpin parti politik terkuat dalam Parlimen (Dewan Rakyat). Sejak kemerdekaannya pada 1957, semua Perdana Menteri berasal dari UMNO, parti terbesar dalam Barisan Nasional (dikenali sebagai Perikatan hingga pilihan raya 1969).
Ada kekhuatiran bahawa kaum Melayu, baik dari UMNO mahupun Parti Islam Se-Malaysia, akan melarang seorang bukan-Bumiputera (misalnya dari etnik Tionghoa) dari menjadi Perdana Menteri, namun Pemerintah telah berulang kali meyakinkan para rakyat bahawa perlembagaan Malaysia tidak mewajibkan seorang Perdana Menteri seorang Bumiputera.

Isi kandungan

 [sorok]

Pembantu Rumah Yang Kejam

Lihat dan nilai lah sendiri dan berhati-hati mengambil pembantu rumah yang kejam.
video

video

video

video

PANAS BERAPI! ARTIKEL MENGENAI AMAH INDONESIA YANG MESTI ANDA BACA!

Barangkali kalau pembantu rumah yang diambil bekerja di rumah kita segini punya bentuk dan muka, barangkali RAMAI LER YANG BAWAK SEPANDUK, tunjuk perasaan di hadapan pejabat Kementerian Sumber Manusia. Malah ramai jugalah yang berguling-guling di atas jalan raya sambil bawa bendera. Yang tersenyum dan menarik nafas lega barangkali cuma kaum wanita yang sebelum ini setiap masa susah hati dan bimbang kalau laki asyik tersilap bini, atau anak jantan rumaja yang asyik-asyik tersesat masuk ke bilik pembantu rumah. Malah ramai yang sanggup berhenti kerja bagi memastikan pembantu rumahnya sentiasa ada di sisi dan tidak boleh berenggang walaupun sesaat. 

Puncanya, Timbalan Menteri Sumber Manusia, Maznah Mazlan berkata, kerajaan Malaysia telah membekukan pengambilan pembantu rumah dari Indonesia dan mencari 'supplier' yang baru. KLIK SINI

Melihat Keajaiban Kalimat Allah


 ILUSI PENGLIHATAN - Lihat tiga titik hitam di tengah-tengah gambar kalimah Allah di atas selama 10 saat, kemudian lihat dinding/ruang kosong yang berhampiran dengan anda.

Tunggu 10 saat. Lihatlah keajaibannya. Subhanallah..rasa sangat kagum dengan ilusi mata kurniaanNya ini.



Tepat... sungguh indah sekali...

4 Tabit Buruk Yang Menyebabkan Pendek Umur


Di dalam banyak hal, ramai berpendapat umur semakin meningkat, tetapi hakikatnya umur sebenarnya semakin menurun, semakin pendek. Dan ada banyak penyebab yang memendekkan lagi umur kita.


4 Kebiasaan di bawah ini yang akan memperpendek umur. Seorang pakar kesihatan, JJ Virgin, mengenalpasti empat kebiasaan sehari-hari yang buruk yang boleh menyebabkan pendek umur. Cuba perhatikan setiap poin, jika kebiasaan itu dijalani setiap hari, berarti anda menimbun masalah dan perlu diperbetulkan segera sebelum terlewat.

Jumaat, 24 Disember 2010

DYMM Seri Paduka Baginda Yang Di Pertuan Agong 13


Al Wathiqu Billah Tuanku Mizan Zainal Abidin ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah
Seri Paduka Baginda
Yang di-Pertuan Agong ke-XIII
Yang di-pertuan agong ke-13.PNG
Pemerintahan13 Disember 2006 –
Pertabalan26 April 2007
NegeriTerengganu
Diputerakan22 Januari 1962
Kuala Terengganu,Terengganu
PendahuluTuanku Syed Sirajuddin
Pengganti
Raja Permaisuri AgongTuanku Nur Zahirah


Al-Wathiqu Billah, Tuanku Mizan Zainal Abidin Ibni Almarhum Sultan Mahmud Al-Muktafi Billah Shah (22 Januari 1962 - ) adalah Sultan Terengganu yang ke-16. BagindaYang di-Pertuan Agong ke-13, ketua perlembagaan Malaysia mulai 13 Disember 2006.

Isi kandungan

 [sorok]

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...